
Kun je je een stad voorstellen zonder neonreclame? Kun je je voorstellen dat het ’s nachts donker wordt en op een paar straatlantaarns en auto’s na, is de stad helemaal niet verlicht? Geen theater, geen supermarkt en geen restaurant zijn verlicht, de straten zijn donker, de huizen zijn egaal grijs. De stad lijkt letterlijk verlaten. En waarschijnlijk zou het ook zonder licht zijn. Licht betekent leven. Mensen zijn niet graag waar het donker is, behalve misschien om te slapen. Licht lokt echter. Neonreclames brengen al jaren ’s nachts licht in steden, zorgen voor oriëntatie en transformeren steden in ruimtes waar ook ’s nachts mensen wonen.
Het begin van neonreclames
Mensen die willen ruilen, iets willen verkopen en klanten willen trekken, hebben altijd geprobeerd te adverteren. Of het nu heel eenvoudig is als marktkramer of via informatiebladen – mensen proberen de aandacht op uw goederen te vestigen. Er is daarom een grote verscheidenheid aan reclamemedia ontstaan, vooral in steden. Zo worden reclamezuilen al lang beschouwd als een van de belangrijkste reclameruimtes in stedelijke gebieden. Daarnaast vormden zogenaamde neusborden de gevels van winkels en restaurants. “Neus” omdat ze uit de muur van het huis staken en in de lucht staken. De typische koperen pretzels bij traditionele bakkerijen of de schoen voor een schoenmaker komen de meesten van ons bekend voor, althans uit de films. Buitenreclame beleefde een revolutie met de introductie van neonreclames.
Verschillende bronnen maken ruzie over waar en wanneer het eerste neonbord in Duitsland werd geïnstalleerd. Het kan in 1896 zijn geweest op de Berlijnse Spittelmarkt voor Malton-wijn. De eerste lichtreclamesystemen schenen nog niet in felle neonkleuren, maar bestonden uit conventionele gloeilampen, maar dat was voor die tijd een grote verandering en kostte vaak veel moeite.Duizenden kleine gloeilampen en vele kilometers aansluitkabels waren geïnstalleerd om te worden aangesloten op neonreclames om te adverteren. De ontwikkeling van neonreclames werd echter herhaaldelijk vertraagd. Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd het om redenen van energiebeleid verboden. In de roaring twenties die volgden, beleefde het een hernieuwde opleving, maar werd pas opnieuw verboden in de loop van de black-outmaatregelen tijdens de Tweede Wereldoorlog.
De doorbraak van de neonreclame
Met het einde van de Tweede Wereldoorlog en het economische wonder in de jaren vijftig lieten neonreclames hun donkere dagen achter zich en beleefden een doorbraak in Duitsland. Kleurrijke neonletters in felle, gedurfde kleuren stonden voor de geest van optimisme die mensen voelden na jaren van oorlog en ontbering. Verlichte reclame vierde het leven en nodigde mensen uit in restaurants, bioscopen en winkels. Greiner Werbetechnik kwam in deze belangrijke fase ook in de lichtreclame terecht. Sindsdien is de industrie voortdurend aan het veranderen, maar bijna niemand denkt eraan om dit vormende element van moderne steden te verbieden.
Neonreclame in de toekomst
Tegenwoordig is er bijna niets in de reclame dat niet bestaat. Grote verlichte panelen worden digitaal aangestuurd en veranderen elke minuut van ontwerp, sms-campagnes sturen advertenties rechtstreeks naar particuliere mobiele telefoons en we ontvangen advertentiesuggesties op sociale netwerken die gebaseerd zijn op ons persoonlijke koopgedrag. Ondanks al deze ontwikkelingen haalt niemand hun neonreclames uit elkaar. Aansprekende buitenreclame blijft een essentieel onderdeel van een goede reclamestrategie. En met het juiste ontwerp en het juiste licht zullen neonreclames in de toekomst mensen blijven aantrekken en steden tot leven brengen.